افق بهبود

افق بهبود

میخواهم بهتر و بهتر شوم.آهسته اما پیوسته
افق بهبود

افق بهبود

میخواهم بهتر و بهتر شوم.آهسته اما پیوسته

شکستن قواعد موفقیت

از فضای مجازی بی نام به دستم رسید ولی دمش گرم دقیقا سوالای منو جواب داد (یادتون هست اون مقاله ی ترجمان درمورد تاثیر پول والدین روی موقعیت شغلی فرزندان ؟عنوان پست خودم : پدرم میلیاردر بود امامن...)  بخونید با واقعیت موفقیت و

 چیزی که ماازش تو ذهنمون داریم (در واقع دوست داریم تو ذهن داشته باشیم )(تحصیلات لزوما موفقیت نمیاره ...)آشنا بشین:

ا"مروز دنبال ترجمه Survivorship bias می گشتم، و با کمال تعجب دیدم صفحه ویکی نداره. این یکی از ساده ترین ولی کارآمد ترین نکات آماریه که همه جا دورو ورمون هست، ولی خیلی ها رو به اشتباه می اندازه. عکس زیر از معروف ترین نمونه های تاریخیشه.

2/ در جنگ جهانی دوم، ارتش امریکا می خواست تعداد بمب افکن های از دست رفته اش رو کاهش بده. برای این، از هواپیماهایی که بر می گشتن آمار می گرفت که در چه نقاطی تیر خوردن، و به مهندسا می گفت که اون نقاط رو مقاوم تر کنن. اما این تلاش درصد هواپیماهایی که از دست می رفتن رو کم نمی کرد.
۳/ تا اینکه آماردانی به نام Wald رو استخدام کردند. او پیشنهاد کرد که بلعکس، نقاطی که در هواپیماهای برگشتی هیچوقت تیر نخوردن رو باید مقاوم کرد. دلیلش همین 'تعصب بقاست'. نقاطی که هیچ وقت در هواپیماهای برگشته تیر نخوردن، همونهایی ان که اگر تیر خورده بودن هواپیما نمی تونست برگرده.
۴/ گستره این تعصب بسیار فراتر از این مثاله. 'تاریخ رو برندگان روایت می کنن' مثال دیگریه. اونهایی که مردن نمی تونن روایت خودشون رو به شما بگن. یا مثلا این اشتباه اینکه ترک تحصیل کردن بیل گیتس یا مارک زاکربرگ به عنوان الگو برای بقیه کارافرینان به کار بره.
۵/ به ازای هر گیتس، ۱۰۰۰ ها فرد ترک تحصیل کردن و ناموفق بودن و معروف نشدن که داستانشون رو بگن. مثال خانگی تر، افراد پیرتری هستن که به شما می گن 'این نیز بگذرد'، در واقع اینا عده منتخبی هستن که 'این نیز' براشون گذشته، در حالی که شاید برای ۱۰۰ ها نفر نگذشته باشه ولی نباشن که بگن.

۶/ مثال دیگه ای که تو فصل اپلای هم پیش می آد. افرادی که به شما می گن من فلان نمره ام خیلی بد بود ولی جای خیلی خوبی قبول شدم. چیزی که شما نمی بینید اینه که چندین نفر با نمره بد قبول نشدن، و حتی کسانی که نمره خوب هم داشتن قبول نشدن.
۷/ نکته اصلی اینه که هر وقت کسی برای شما مثالی زد از صفتی که در چندین نمونه 'موفق' مشترکه، به جای اینکه به اون صفتی که 'دارن' توجه کنین، مهمه که به صفاتی که ندارن فکر کنین. صفاتی که در نمونه های موفق موجود نیستن، معمولا اطلاعات مهمتری در مورد علت موفقیت در خودشون دارن.
۸/خلاصه وقتی یه بار از استاد راهنمام در مورد اینکه چطور موفق باشم پرسیدم، و گفتم تجربه خودت چیه، گفت من؟‌من نمونه بسیار عالی این تعصب بقا هستم، تقریبا تمام کارهایی که من کردم و به نظر به نفعم بوده، در واقع کار هایی نیست که تو باید بکنی. ولی اینکه چیکار کنی رو نمی دونم.

۹/ نصیحت های افراد موفق، مسن و کلا کسایی که از فیلتر های زیادی رد شدن، خیلی وقت ها از همین جنسه. من خیلی از استادم ممنونم که من رو دنبال نخود سیاه نفرستاد."


در ویکی پدیا فارسی  صفحه ی "سوگیری بازماندگان "یا  کلمه "ویکی survivonship bias" رو سرچ کنید میاد کامل کامل و به اندازه ی خود صفحه ی انگلیسی ش نیس ولی خوب اصل مطلب رو توضیح داده منبع ناشناس:

گویا اکانتی به نام sam

نظرات 1 + ارسال نظر
ربولی حسن کور سه‌شنبه 20 خرداد 1399 ساعت 15:05 http://Rezasr2.blogsky.com

سلام
راستش اول که حرف جناب والد را خوندم گفتم چه ربطی داره؟
بعد شرمنده شدم که خودم نفهمیدم
بعد گفتم مسئولین نیروی هوایی آمریکا نفهمیده بودن من که هیچی دیگه!

علیک سلام
شرمنده نباشید چون همونطور که گفتین گزارشی از اینکه مسئولین نیروی هوایی شون فهمیده باشن دریافت نشده فقط با توجه به زوال روز افزونشون در زمینه ی نبردهای هوایی میشه حدس زد که چیزی از نظر آقای والد درک نکردن
من یه خورده توضیحات خودم رو به متن اضافه میکنم چون خودم هم به همین"suvivorship bias تعصب بقا" گرفتار آمدم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد