افق بهبود

افق بهبود

میخواهم بهتر و بهتر شوم.آهسته اما پیوسته
افق بهبود

افق بهبود

میخواهم بهتر و بهتر شوم.آهسته اما پیوسته

حل یک مسئله فیزیک

مشغول آماده کردن صبحانه بودم که یاد یه سوال فیزیک اول دبیرستان افتادم(الان که دیگه دبیرستان نداریم شده متوسطه دوم؟ فک کنم مشه کلاس نهم سیستم جدید،وای ما دیگه قدیم شدیم :-) خوب بگذریم)

سوال اون موقع این بود که چرا کوهنوردا در ارتفاعات برای آب پز کردن تخم مرغشون به آب نمک اضافه میکنن؟  الان با خودم فکر میکنم میگم چرا سرخش نمیکردن که ما و خودشون خلاص کنن؟ کوهنوردای دیوونه :-)

بگذریم،این موضوم تو قسمتی از درس بود که  نقطه ی جوش آب در فشار های مختلف رو توضیح داده بود.

فشارهوا هر چی کمتر باشه نقطه ی جوش آب کمتره،چون مولکولهای آب برای جدا شدن از سطح آب  فشار کمتری بالای  سرشون هست.

از طرف دیگه ناخالصی هایی مثل نمک ،نقطه یجوش رو میبره بالا،توی ارتفاعات که فشار هوا پایین‌تر میاد و در نتیجه نقطه ی جوش آب پایین تر میاد کوهنوردای عزیز با اضافه کردن نمک دوباره نقطه ی جوش آب رو میبرن بالا.خوب این چه کاری هست؟

اصلا این موضوع چه ربطی به پختن تخم مرغ داره؟این مساله رو من تا سالها نفهمیدم،یعنی قسمت فیزیکی ش رو فهمیدم،ولی قسمت پختنی ش رو نفهمیدم ،و چون نسل پس از من هم احتمالا  تا ۱۵ سالگی مهارتهای آشپزیش و پختنیش در حد من باشه اونا هم متوجه نمیشدن(شاگردایی که بهشون درس میدادم  رو میگم بقیه رو نمیدونم)

نکته ی فرعی پختن تخم مرغ با آب جوش در ارتفاع اینه که :جوش اومدن آب باعث پختن تخم مرغ نمیشه بلکه گرما ی آبی که با  تخم مرغ در تماس هست باعث پختن اون میشه،وقتی آب به جوش بیاد و بخار بشه دیگه آبی در تماس با تخم مرغ نمی مونه که بهش گرما رو منتقل کنه تا پخته بشه،فرار کرده و رفته،پس کوهنردان گرسنه ی عزیز کمی نمک اضافه میکنن تا اون آب زود بخار نشه و بتونه به اندازه ای که تخم مرغ بپزه توی ظرف حرارت رو منتقل کنه بهش.

من خودم تا مدتها نمیدونستم در واقع اون چیزی که نمیذاشت من این سوال فیزیک رو درست بفهمم قسمت فیزیکیش نبود ،قسمت کاربردیش بود.

همین طور درمورد سوالی که میپرسید چرا غذا در زودپز زودتر میپزد،

اینم از آموزش کاربردی امروز

:-)

نظرات 4 + ارسال نظر
مهربانو پنج‌شنبه 18 آذر 1400 ساعت 13:14 http://baranbahari52.blogsky.com/

من اضافه کردن نمک به آب تخم مرغ رو صرفا برای جلوگیری از ترک پوسته اضافه میکنم .
من هم با فیزیک مشکل داشتنم هم مکانیک

اونم یه جنبه ی تحقیق داره که چرا نمک مانع ترک خوردن میشه؟ :-q

لیلی دوشنبه 15 آذر 1400 ساعت 23:48 http://Leiligermany.blogsky.com

نکته کاربردیش جالبناک بود

من واقعا تا مدتها نمی فهمیدم مساله شو

نگار شنبه 13 آذر 1400 ساعت 04:40 https://zanekhoshbakht.blogsky.com/

واقعا طراح این سوال یه ذره خلاقیت نداشته. با یه چیزی خوشمزه تر از تخم مرع آب پز توضیح می دادن خوب!

مثلا چطور خورش سبزی در ارتفاعات جا بیندازیم.
نبوغ دانش آموزان شکوفا میشه حتما. :-)

مهتاب جمعه 12 آذر 1400 ساعت 12:21

سلام
جالب بود.
یه دلیلش هم ترک برنداشتن پوسته تخم مرغ حین پختنه.

سلام
اینم به اطلاعات من اضافه شد.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد